Grup Barnils vol recuperar el prestigi social del periodisme

Per | 15/02/2019

El Grup de Periodistes Ramon Barnils va presentar l’Anuari Mèdia.Cat. Els silencis mediàtics de 2018 el 13 de febrer del 2019 al Col·legi de Periodistes de Catalunya. Es tracta de l’octava edició d’aquest document. Ferran Casas, president del Grup Barnils, va explicar molt clarament els seus objectius: «intentem prestigiar socialment el periodisme i convertir-lo en prescriptor». Segons Casas, tenir prestigi implica automàticament ser prescriptor i ser prescriptor pot ajudar a que no continuï avançant l’extrema dreta.

 

 

Més que detectar «els silencis», cal analitzar com la premsa defineix el debat social

Joan Maria Morros, vicedegà del Col·legi de Periodistes de Catalunya, va obrir l’acte de presentació d’aquesta nova edició de l’Anuari Mèdia.Cat. Morros va defensar el paper dels mitjans de comunicació com a vigilants dels poders, però sense perdre la seva funció com altaveus culturals. Els mitjans «han de seguir construint un relat responsable».

Xesca Oliver, presidenta de la Fundació Catalunya, amb poques paraules va descriure molt bé la realitat del periodisme actual. La cultura digital ens ha ampliat l’accés a moltes fonts i, a més, ara tenim molts més dispositius des d’on accedir. Això que, d’entrada, és positiu, ha generat problemes importants, una sobrecàrrega informativa ara acompanyada amb les noticies falses. Xesca Oliver justifica així la necessitat d’un «periodisme que investigui, que vagi més enllà de construir missatges a partir de piulades» i, per tant, d’un treball com l’Anuari Mèdia.Cat.

Elisenda Rovira, co-coordinadora de l’Anuari Mèdia.cat, va explicar que «el panorama ha canviat molt des de la primera edició, del 2011». Es va referir així al creixement de la pluralitat de mitjans, però sobretot al fet que ara no només es tracta de veure els temes que es silencien sinó també, i sobretot, d’analitzar com es tracten els temes que si ocupen un espai als mitjans. Cal reflexionar sobre cap a on s’enquadra el debat.

 

Activitat política, feminisme i la batalla publicitària d’Agbar als mitjans públics catalans

Víctor Yustres, co-coordinador de l’Anuari Mèdia.cat, va destacar tres temes. En primer lloc, l’actualitat política. L’Anuari recull un extracte de l’informe «Els presos independentistes són presos polítics? Les claus d’una instrucció regular», signat per Bernat Surroca. En segon lloc, la relació entre Agbar i els mitjans públics catalans. Es referia així al text signat per Marc Font, qui comença el seu relat dient «La companyia va destinar més d’1,4 milions d’euros en publicitat, patrocinis o convenis a TV3 i Catalunya Ràdio entre el març del 2016 i el maig del 2018». I, en tercer lloc, el feminisme i les qüestions de gènere, com queda reflectit al reportatge sobre dona i presó, signat per Sònia Calvo Carrió.

 

 

Però, segons va explicar Yustres, tot i que els reportatges en profunditat continuen tenint un espai destacat, també hi ha anàlisi: Joan Canela, del Mapa de la Censura de Mèdia.cat, escriu sobre les noticies falses; Jesús Rodríguez, de la «Directa», sobre el tractament mediàtic dels Mossos, entre herois i traïdors; June Fernández, de «Pikara Magazine, avalua el feminisme als mitjans dubtant entre el triomf i la trampa; Miquel Ramos Dolz publica un text al voltant dels atacs no tan mediàtics de l’extrema dreta al País Valencià; Anna Surinyach, de «Revista 5W», analitza el tractament de les migracions i Pere Rusiñol, d’«Alternatives Econòmicas», de la crisi.

Yustres va destacar també la presència de quatre infografies. Algunes mostren aspectes periodístics, com el tractament televisiu del cas de La Manada. Altres, de caràcter més social, com el mercat dels tanatoris a Catalunya.

Segons va explicar Elisenda Rovira, l’elecció dels temes de l’Anuari és resultat d’un seguiment d’aquells assumptes que ocupen poc espai a la premsa i, en paral·lel, de la consulta amb entitats i associacions amb poca presència mediàtica. Després, es convida a periodistes especialitzats i a estudiants a col·laborar.

 

Agraïments i molts més projectes

El president del Grup  de Periodistes Ramon Barnils va agrair molt sincerament la col·laboració i ajut a totes les persones i entitats que han fet possible aquesta nova edició, mecenes, col·laboradors i el patrocini de Fundació Catalunya. I, en aquest sentit, va fer especial èmfasi a l’hora d’enunciar els centres universitaris participants: la UVic, la UPF, la UAB, la URL (Blanquerna), la UdL, la UV i,  l’última incorporació, la UOC.

Ferran Casas va aprofitar l’acte de presentació de l’Anuari Mèdia.Cat per explicar que aquest és un dels projectes més emblemàtics del Grup, perquè aplega moltes persones que comparteixen l’interès per un periodisme de qualitat. Però va voler també destacar altres iniciatives com, per exemple, la col·lecció #Periodisme a Edicions Sandoval. Casas va anunciar que, en breu, sortirà a la venda el llibre Contra Valls, de Noël Mamère i Patrick Farbiaz.