Micromecenatge: Periodisme en mans de la gent

Per | 08/11/2018

+ info: VilaWeb

Durant els últims anys hem sigut testimonis de l’auge del crowdfunding, les campanyes de micromecenatge per finançar tota mena de projectes i iniciatives. D’ençà que el 1997 la idea va començar a agafar embranzida, aquest mètode innovador de finançament ha anat expandint-se arreu del món i s’ha instal·lat en tota mena d’àmbits. El món del periodisme n’és un d’ells. Des de fa deu anys, diverses plataformes de micromecenatge han servit com a punt de partida per a nous mitjans independents i projectes periodístics. Productes al servei de la ciutadania, la qual col·labora o no en funció de la seva qualitat.

Els inicis d’aquestes iniciatives es remunten al 2008 als Estats Units amb Spot.us, on les històries i els temes tractats són proposats pel mateix públic. A França hi trobem J’aime l’info, dedicada a finançar el periodisme de qualitat en línia i en la qual els lectors col·laboren ja sigui donant suport a projectes i llocs de notícies o produint ells mateixos les notícies (crowdsourcing). Espanya no és una excepció en aquest sentit. El portal Información Sensible actua com a espai on els mateixos professionals de la informació proposen temes al públic per decidir quins poden prosperar i obtenir el seu suport econòmic.