Fotoperiodisme que desperta consciències

Per | 12/09/2018

Redacció OCC InCom-UAB. 12/09/2018

 

L’exposició “Creadors de consciència. 40 fotoperiodistes compromesos” es pot visitar fins el 10 de febrer del 2019 al Palau Robert. La mostra, a partir d’escenes úniques que conviden a la reflexió, pretén connectar amb la consciència col·lectiva del visitant. A més, vol ser un homenatge a totes aquelles persones que arrisquen la seva vida en conflictes bèl·lics, desastres naturals o règims autàrquics darrera d’una camera. Aquesta exposició és de caràcter itinerant. Més andavant, també es podrà visitar a ciutats com Madrid, Saragossa i València. Chema Conesa ha estat el comisari responsable.

 

“Orquesta sinfónica para mujeres ciegas”,
Fernando Moleres (El Cairo, 2011)
Font: Palau Robert

 

És un projecte produït per la companyia d’assegurances DKV amb motiu del XX aniversari de les seves accions de Responsabilitat Social. Reporteros Sin Fronteras també participa al projecte. Aquesta entitat rebrà tots els beneficis recaudats amb la venda del catàleg. A Catalunya, compta amb el suport de la Generalitat de Catalunya.

 

40 fotoperiodistes, 120 fotografies

“Creadors de consciència” aplega el treball de 40 fotoperiodistes, tots ells en actiu. Alguns  tenen una llarga trajectòria, com és el cas de Kim Manresa, Gervasio Sánchez, Sergi Cámara o Clemente Bernad, i d’altres són més joves, com ara Javier Corso, Manu Brabo, Samuel Aranda, Bernat Armangué o Lurdes Basolí. Ara bé, tots ells han rebut obertament el reconeixement a la seva feina. De fet, això últim ha estat un dels criteris que es van tenir en compte per a la seva selecció. No obstant, es troben a faltar més mirades femenines.

Les 120 fotografies que es presenten a l’exposició s’han publicat als mitjans de comunicació més importants del món. Les imatges donen a conèixer realitats inquietants (violéncia, precarietat, exclussions) i també es troben imatges de fets que, tot i ser molt recents, ja es consideren histórics. Malgrat estar captades a indrets llunyans de Catalunya (com Síria, Colòmbia, Veneçuela, Iraq o Egipte), els assumptes que expossen formen part de la nostra realitat global, de la que també hi formem part.

 


“Madre de fallecida por cólera”,
Andrés Martínez Casares (Haiti, 2010)
Font: Palau Robert

 

Segons es recull al text descriptiu de l’exposició disponible al web del Palau Robert, Conesa pensa que el codi ètic, pel que fa a la possible manipulació de la imatge,  constitueix la primera línia del compromís de tot professional: «Solen ser persones independents, allunyades dels organigrames oficials i conscients de la seva missió. Saben que una mala praxis del seu ofici representa una carga de profunditat demolidora per al mitjà que publiqui les seves fotos”.

Durant l’acte inaugural de l’exposició, el vicepresident del Govern de la Generalitat de Catalunya i conseller d’Economia i Hisenda, Pere Aragonès va afirmar que “el fotoperiodisme ajuda a despertar consciències sobre la pobresa, les desigualtats i les injustícies perquè la societat pugui passar a l’acció”. El vicepresident Aragonès va remarcar que la dinàmica de la globalització del capitalisme comporta efectes negatius en molts indrets i que cal prendre consciència del tema i treballar per capgirar la situació, a favor de la pau i la justícia arreu del món.

 

La funció crítica de la fotografía en premsa

El fotògraf Pepe Baeza, que també ha desenvolupat tasques de responsabilitat a diversos mitjans de comunicació, al seu llibre «Por una función crítica de la fotografía de prensa» (Gustavo Gilli, 2001), va fer una clara defensa de la necessària (i urgent) funció critica del fotoperiodisme. A la introducció de l’obra, Baeza ja ho deixava ben clar: «Una enorme paradoja contemporánea es que cada vez más un mayor número de mensajes nos tiene peor informados. Y la imagen juega un papel determinante en este proceso, situada entre la indiferencia de los periodistas de la palabra y la explotación creciente de los recursos visuales que está haciendo la comunicación persuasiva».

Desitjem que projectes com aquesta exposició del Palau Robert pugui contribuir a no perdre, per part de la ciutadania, l’interès per demanar, buscar i entendre aquesta funció més crítica. La bellesa de les imatges no ha de servir per amagar les histories, no sempre amables, que ens expliquen.

 

Links d’interés

Centre de Recerca i Difusió de la Imatge de l’Ajuntament de Girona (CRDI)
http://www.girona.cat/sgdap/cat/noticies_fitxa.php?idReg=10959

DOCfield Barcelona 2018
https://docfieldbarcelona.org/

Festival internacional de fotoperiodisme Visa pour l’Image
https://www.visapourlimage.com/

Fotografía a Catalunya
https://www.fotografiacatalunya.cat/es

Fundació Foto Coletania
http://www.fotocolectania.org/es/foundation/

La imatge velada – Observatori de la Vida Quotidiana (OVQ)
http://ovq.cat/portfolio-category/la-imatge-velada/

La Virreina. Centre de la Imatge
http://ajuntament.barcelona.cat/lavirreina/ca

 

Llibres

Fotoperiodisme a Catalunya 1976-2000 (Catàleg de l’exposició “Fotoperiodisme a Catalunya 1976-2000” ) http://ajuntament.barcelona.cat/barcelonallibres/ca/publicacions/fotoperiodisme-catalunya-1976-2000

Repòrters Gràfics. Barcelona 1900-1939.
http://ajuntament.barcelona.cat/barcelonallibres/es/publicacions/reporters-grafics-barcelona-1900-1939

Història del periodisme de Catalunya
https://botiga.sapienspublicacions.cat/historia-del-periodisme-de-catalunya-117.1001

Por una función crítica de la fotografía en prensa
https://www.laie.es/libro/por-una-funcion-critica-de-la-fotografia-de-prensa/72450/978-84-252-1877-4