Nova publicació: Framing Sálvame: Public debates on taste, quality and television in Spain

Per | 09/02/2018

+ info: upf

L’objectiu d’aquest article és analitzar el debat que va emergir el desembre de 2014 al voltant de Sálvame (Telecinco, 2009-actualnment), arrel del requeriment de la Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia (CNMC), en la que es demanava a Mediaset que adeqüés els continguts del programa a l’horari de protecció infantil, donat que part del programa s’emetia en la franja de “protecció reforçada” (en la que no es poden emetre contiunguts no adequats per menors de 13 anys).

Aquest requeriment va generar un debat molt intens al voltant del programa, la regulació dels continguts televisius, la ‘qualitat televisiva’ a Espanya i les jerarquies socials i culturals. En part aquests debats va ser incentivat per Sálvame, que lluny d’acceptar el requeriment, va enmarcar l’acció de la CNMC com un atac contra el programa i va demanar a a la seva audiència que el defensés, a través de la campanya #yoveosalvame.

En aquest article, utilitzem el framing analysis per tal d’estudiar aquests debats, tant en els mitjans (premsa) com en les xarxes socials. Així, concloem que Sálvame és l’actor que té més èxit a l’hora d’imposar els seus marcs en els comentaris de l’audiència i que, en part, el seu èxit es deu a que utilitza un discurs populista que denuncia com les jerarquies culturals serveixen per legitimar les jerarquies socials per tal de defensar la liberalització i desregulació del mercat televisiu, apel·lant i explotant al malestar d’una audiènca (formada majoritàriament pe dones grans de classe treballadora) que se sap menystinguda a nivell social.