Importa el periodisme seriós?

Per | 14/07/2017

+ info: Col.legi de Periodistes de Catalunya

“L’escàndol mediàtic de 2016 no és tant sobre en què van fallar els mitjans a l’hora d’informar el públic nord-americà, sinó sobre el que sí que van informar, i el fet que això sembla no haver importat”. Així resumia la reconeguda periodista Susan B. Glasser la cobertura política de la campanya electoral a Covering politics in a Post-truth America (Brookings Institution), una anàlisi publicada a final de l’any passat. Encara que l’anàlisi està centrada en els Estats Units, és certament rellevant per orientar la discussió internacional sobre la situació del periodisme i el seu paper en la societat del segle XXI, en un moment en què el Washington Post ha modificat la frase que se situa sota la capçalera del format digital. La frase escollida ressona com a advertència: “La democràcia mor en la foscor”.

El 2016, Glasser va ser la directora de Politico per a la campanya presidencial. Fundat el 2007, a més de tenir una presència impresa, s’ha guanyat un lloc a la pantalla i al Capitoli. L’any passat, en alguns mesos,va arribar a tenir trenta milions d’usuaris únics i donava feina a uns dos-cents periodistes. Glasser pensava que l’anomenada democratització de mitjans marcaria un canvi positiu i que la nova competència i les innovacions tecnològiques permetrien arribar “més ràpidament, més freqüentment, i a un major nombre de persones de manera més barata i eficient”. Però no va ser exactament així.